måndag 10 september 2007

Inte så sött!

Har 4 kg lingon i köket. Vet nån hur mycket det är? Kunde inte motstå torgkillen från Kosovo, som svor i sten på att fyra kg lingon för 100 kronor var ett offer jag inte kunde refuse. och det kunde jag inte heller. Så jag tog dom. Och dignade under bördan. När han frågade om jag inte ville ha skjuts hem med packningen, snörpte jag med min svenska mun på munnen och sa att jag klarar mig själv.

Nå. Jag har en kokbok från 60-talet och där står att jag ska ha i 750 gram socker för varje kg lingon. Det kan inte vara sant? Kan någon - grå hunden eller chefen eller nån - ge mig ett rimligt recept med mindre socker. Hur mycket mindre?

Och Katrin - civilekonom och allt! - 0,1 kg är inte ett gram. Det är ett hekto! 100 gram. Och du är gift med min son! Och han vill ha barn med dig?! Hmmmm!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Här är ett annat recept, 30% socker, kanske lite bättre..

http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=10403

/stefan

Anonym sa...

Frys in osockrade rårörda lingon och sockra först när du ska äta dem. Mycket nyttigare och godare!
mvh/Archibald

Anonym sa...

Bonniers kokbok från 1993:

1 kg lingon
2-3 dl vatten
3-6 dl socker

Koka upp med vattnet. Tillsätt sockret, lite i taget, under omrörning och låt koka 15-20 min. Skumma väl och låt kallna.

Anonym sa...

När man kokar sylt så tar man antingen socker eller inte, det går inte att ha bara lite socker, eftersom sockret i för små mängder bara blir substrat för bakterier. minst 500g per kilo bär, gör att sockret får en konserverande effekt och håller mycket länge utan otrevliga bakterier.
till ett kilo bär, koka upp med 2 dl vatten, skumma av, rör ned socker, koka några minuter.
sterilisera burkar i ugnen på 110 grader, koka locken.

Anonym sa...

Hahaha!

Anonym sa...

Underbart inlägg, speciellt delen om Katrin, det är säkerligen en bra flicka, även om viktmätarhuvudet inte alltid är på plats :)

Anonym sa...

godast rårörda lingon får du när du tar 600 gram socker/kilo lingon. låter mycket, men det behövs! och sen måste du röra, röra och röra, tills verkligen allt socker lösts upp. Smaskens!

Stora Morran sa...

Men gör inte lingonsylt. Gör råröda lingon istället. Då tar man bara lingonen och slänger på lite socker sen är det klart. Mycket godare. Man kan frysa in och ha i frysen så fort det vankas husmanskost.

Anonym sa...

Som sagt den stora mängden socker har konserverande verkan. Gör lite sylt på ett kilo eller så och frys in resten och kör på rårörda lingon istället.

Anonym sa...

Jag kokar två liter lingon åt gången med 750 gram socker. Gott och håller i evighet. Blir som gelé!Gammalt recept.

Fyra kg blir åtta liter. Koka en liter åt gången och ta hälften av sockret. Frys in resten i enliters-påsar. Koka 12 minuter.

Eller, koka allt på en gång och förvara sylten i ett höganäskrus. Så gjorde jag förr!

Så mycket lingonsylt äter man inte så man behöver vara rädd för sockret dessutom! Koka på!

Anonym sa...

:) ja men din son kanske ser andra sidor än lingonsylt ;) min mamma gör sylt till mig men hon har INTE i så mycket socker...5-6 dl/kg kanske.