tisdag 4 september 2007

Fan ta Dramaten

Pendlar mellan Dramatens Bergmanhyllning och Idol. Föredrar tveklöst Idol. Kan ingen bara helt enkelt lägga ner Dramaten? Högtidliga människor, företrädesvis i svart, läser på sitt unika Dramaten-pretentiösa sätt - välkänt sedan åtminstone tre kvarts sekel - upp texter av Bergman. Stillsamma eftertänksamma, lusitifika och mänskliga texter, som dessa människor skanderar, som om de spelade klassisk antik tragedi. Himlarna bevare oss - det här är nationalscenens aktörer! Jarl Kulle hade för 40 år sedan inte kunna göra det med mindre högtidligt. Inte ett naturligt tonfall.
De ska läsa en text. Men kan inte. Måste åbäka sig. Kvinnorna tindrar med ögonen och spelar stor och djupsinnig teater. Det har ingen - dvs det borde ingen - ha bett dem göra. Männen höjer rösten och tar konstpauser. Gud bevare. Det är genant! Amatörteatern i Bua hade gjort det bättre. Till och med ljuvliga Pernilla August är konstig, där hon - vuxna människan - står och glittrar insmickrande och talar med flickröst, lite vädjande sådär. Varför det? Såvitt jag förstår tyckte Bergman om vuxna människor och innehåll. Och så högtravande musik däremellan.
Jag väljer idol, med sina aningslösa, inte alltid fullfjädrade, men oftast blygsamma riktiga människor.l
Ta bort Dramaten! Låt oss slippa Dramaten. Aldrig mer Dramaten.l

35 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, jag älskar Dramaten med allt det där pretentiösa...fast inte ikväll när det är Idol på tv.

Anonym sa...

Det är inte möjligt!

Anonym sa...

Hej påre Mamma Skjulman!

Tänkte bara berätta att jag tycker din blogg är trevlig att läsa, oavsett om folk har åsikter om grammatiken. En blogg lär man ju inte behöva lämna in för rättning till fröken löken så det är bara att skriva på. Precis hur man vill. Ofullständiga meningar fungerar också.

ps. jag tycker inte heller om hästhundar eller hundhästar eller vad de nu kan tänkas heta. en gång bodde jag på en pub med två äckliga grand danois som skällde konstant. min kompis rum var granne med deras och ibland kunde man se deras äckliga svansar sticka in under dörren som gick mellan rummen. jag ville dra i dem.

ps igen. jag råkade glömma att börja mina meningar med stor bokstav. hoppsan. som fan!

Anonym sa...

Bra skrivet om Dramaten-tillställningen! Jag stannade upp vid TV-n och lyssnade lite och tänkte att man hör inte orden och innehållet för "uppläserskan" åbäkar(ditt utmärkta ordval) sig så att man bara hör hennes uttalande av orden. Men jag trodde det var mig det var fel på som inte förstår att uppskatta så´n förfinad finkultur. Så tack för att du tog mig ur den villfarelsen!

Anonym sa...

Redan Shejk Spear, en oljig typ från 1600-talet, hade liknande invändningar mot skådisar som "sågade luften" med sina armar.
Apropå åbäka.
Menar jag.

Anonym sa...

Det märkliga är att regeringskansliet står bakom denna hyllning. Med all respekt för Bergman, men varför ska regeringen lägga sig i?

Anonym sa...

Måste säga att jag väljer varken eller.
Förstår inte hur föredringstv a´la Idol kan bli så stort.
Är verkligen människor så kändiskåta att de måste bli förnedrade i tv av juryn?
Som om de är allvetande.
Ikväll var det en tjej som sjöng verkligen vackert, men var inte så storbystad. Då var det en av killarna som sa "Ja du duger om man blundar för du är så ful" och den andre flintskalligen gubben sa "jag håller med han, du har inget där framme, du är en planka". Vad har hennes byststorlek med hennes röst att göra? Tittade inte ens på skiten, den var bara på i bakgrunden, men när den förste sa att hon var ful var jag tvungen att titta. Inte fan var hon ful, kanske bara lite småbröstad.

Anonym sa...

Jag håller med dig. Det är generellt sett svårt att ta till sig svenska skådespelare. Personligen har jag för länge sedan givit upp. Min ex fru satt och tindrade varje gång TV visade Wallander. Dök Persbrant upp i rutan hördes en suck. Jag tvingade mig själv att titta ett flertal gånger och slogs varje gång över det konstlade utspelet. Värre har det varit då jag besökt nationalscenen. Kan svenska skådespelare bara deklamera? Tack och lov så för britterna. Det lyckas nästan alltid med sina produktioner.

Mvh // Patrik

Anonym sa...

Hej Lisette!

Det verkar som att dina söner har gjort dig till en allmängiltig person. En person som inte riktigt är en mäniska utan mer bara som en pappfigur, du vet en sådan som man kan se i amrikanska polisfilmer. En sådan som polisen skjuter på när dom tränar sig i att vara poliser. Det kan iofs kanske inte skylla på dina två söner utan på samhället. Jag tycker att det verkar som att din familj får ta oförtjänt mycket skit. Ni verkar vara en familj fylld med humor, du skriver fruktansvärt roligt, rimligt inteligent och sakligt. Dina söner kan ju onekligen det här med att blogga dom med, dom är förvisso något pubertala i sitt tilltal ibland men hey, det är vi väl alla ibland. Hur som helst så ville jag bara låta dig veta att jag tycker om din blogg och jag tycker om din familj med, till och med din svärdotter även om hon ter sig extremt underlig om bilden man har av henne är ifrån din son alex blogg.

ps. jag håller med om dramaten ds.

mvh
Simon Busk

Anonym sa...

Bra skrivet, om dramaten och om Bergman. Jag älskar Bergman för att han är så äkta och mänsklig osv. Just därför blir det så otroligt fånigt, det där som dom håller på med på dramaten.

Anonym sa...

Hej Lisette.

Skulle du vilja vara vänlig och be din son Calle att han slutar och skickar nakenbilder på sitt kön till mig.

Med vänlig hälsning
Fia

Anonym sa...

Här har vi en liiiten tant som helt vill äga det offentliga rummet.
En hottentottkärring som luktar som en stor.

Brunkullan sa...

Haha..ja jag gillar väl Dramaten. Men helt klart valde jag ändå Idol igår:)

Susanne

Anonym sa...

Kulturetablissemanget är fyllt av osäkra indvider som ofta inte klarar att leva med nakna (reella)personligheter, utan gömmer sig bakom poser, roller och manér. Högtravande kvasi-intellektuella prestigiösa krumbukter på den enda arena där de är trygga..?.. eftersom de vanligen omger sig med likasinnade. Och för att inte avslöjas som alltför grunda, osäkra med basala behov i en kontext (Ahhh ett HÄRRLIGT uttryck som jag snodde rakt av..) som känns hotfull använder de ett språk och olika koder som skapar samhörighet. Vem bryr sig... den är ett navelskådande utan dess like - och utan betydelse för världen... KULTUR!! skanderar dessa av offentliga bidrag finansierade terapi-patienter... tacka vet jag Stadsteatern - där en text är mer levande - och inte en semantisk övning i arrtiikuulerrriiing....vilket alltid låter skitnödigt och amatörmässigt. Dramaten är en INSITUTION - men dess innehåll starkt överskattat....

Anonym sa...

Verkligen jätteviktigt och väldigt underhållande ämne det här med Dramaten. Angeläget. Någon kanske skulle få för sig att beskylla dig för att skriva om ämnen som ingen bryr sig om. Låt inte det bekomma dig. Dramaten är the shit att skriva om. Jättejätteviktigt!

Anonym sa...

Kolla, chefen har just upptäckt ironi och bemästrar konsten redan!

Det här är en personlig blogg. Hon bloggar om sånt som berör henne. Det är inte en blogg avsedd för den töntiga och otrevliga schulman-kommentatorn "chefen".

Anonym sa...

Hej hopp anonym,
Din information var väldigt värdefull för mig. Nu förstår jag att kommentatorsfältet inte är avsett för mig utan bara för ryggdunkare. Du är allt en riktigt god och fin människa du. Låt mig gissa. I skolan var du ordningsman och lämnade långa rader med välputsade äpplen till fröken?

Anonym sa...

Jag har aldrig gillat teater..

Anonym sa...

Idol? Blygsamma människor? Också detta, att slå in en öppen dörr som du gör genom att kritisera dramaten.

I över hundra år har intellektuella blivit förtryckta här i Sverige, och ytligheten, i alla dess former, breder ut sig allt mer. Visst, forstätt bara!

Men klaga då inte sedan, då Kina, Indien och resten av Asien svischar förbi oss inom alla viktiga områden. Självklart har smarta, intellektuella och hungriga kineser absolut ingen anledning att stå tillbaka för IQ-befriade svenskar, som föraktar allt som har med kunskap, intellekt och djupsinnighet att göra, för att istället hysteriskt sätta fokus på yta, yta, yta....

När Asien sedan tar över som världsledande (vilket jag tycker är helt rätt, och även följer den historiska logiken), kan vi svenskar ju sitta här i vårt U-land och fortsätta modeblogga, håna smarta människor och vältra oss i vår egen "förträfflighet".

Vi kan fortsätta hylla idol-deltagare och friidrottare, medan Asien vinner allt mer ekonomisk terräng genom att de satsat smart, satsat på intellekt. Men, för all del, fortsätt slå in öppna dörrar, alltid kul att se ett imperie i sönderfall....

Anonym sa...

Mycket träffande! Särskilt Pernilla August-exemplet. Håller helt med, Dramaten är pretentiös, självgod och helt våldsamt överskattad.

Anonym sa...

Chefen...
Allt i livet är inte svart och vitt. Bara för att jag kritiserade dig för din tråkiga och OVIDKOMMANDE kommentar betyder inte det att jag står på Schulmans sida. Lite barnsligt att resonera så.
Ännu barnsligare är det egentligen att dra den där klassiska personanalysen du försökte dig på. Omoget och krystat. Och ganska fel gissat, tyvär.

Om du missade min poäng i förra inlägget så var den att det här är en personlig blogg, med innehåll utefter därefter. Det blir lite konstigt att kritisera ämnesvalen då.

Anonym sa...

Anonym,
Oj, oj, oj vad jag är barnslig. Och ser allt i svart och vitt (du menar nog svart eller vitt). Det är nog för att jag är så barnslig som jag har svårt att hänga med i vad du skriver. Vad menar du egentligen med "innehåll utefter därefter."?
Olyckligt nog för dig så kritiserar jag ämnesval precis hur och när jag vill. Dramaten, önskan att stora hundar ska dö och äldrevården är tråkiga, tråkiga ämnen. Förmodligen har Stolpskottet tråkat ut sig själv lika mycket som hon gjort mig, eftersom hon inte skriver så många inlägg nu som hon gjorde inledningsvis.

Anonym sa...

Så sant så sant.
Men ärligt, du är en trevlig och sympatisk kvinna, men jag tror inte någon hade någonsin hittat till din blogg och fortsatt läsa den om inte Alex hade marknadsfört den så mycket.
Förlåt mig, jag brikar aldrig med avsikt skriva eller säga dumma saker till äldre, men ditt sätt att skriva är inte kul att läsa...ledsen, verkligen.
Men hoppas någon ärligt gillar det. Inte för att du är alex eller Calles mamma.

Sköt om dig. Du är för övrigt en mycket vacker kvinna. Sluta röka dock!

mvh
LK

Anonym sa...

Ta bort Dramaten sager du schulmeister. Gar det att lagga ribban lagre än sa. Ett skont satt att idiotforklara sig utan tvekan. Snyggt jobbat.

Gus sa...

Håller med!

Storkenflyger sa...

På kornet. Nått skitnödigare än en dramatenskådis som spärrar upp näsborrarna och leker teater finns inte.

Bästa inlägget hittills!

En som följt dig sedan födelsen. Bloggens alltså.

Anonym sa...

Hanna.

Liknar du på fullt allvar de pretentiösa asen på Dramaten vid intellektuella människor?
Då ska jag tala om för dig att de bara är trasiga människor som försöker framstå som djupa och komplicerade.

Anonym sa...

Anonym.... och trasiga människor skall man då alltså trycka ner, kalla "de pretentiösa asen", eller? Vad menar du?

Anonym sa...

Det är precis vad jag menar, Hanna lilla.
Fånarna bör tas ner på Jorden för sitt eget bästa.

Anonym sa...

anonym... är en fin människa, eftersom han/hon/den/det tänker på "de pretentiösa asens" och "fånarnas" eget bästa! Tänk om alla vore så nobla som du, och inte bara tänkte på sig själva!

Anonym sa...

Ja, tänk om...?

Men tyvärr är världen istället full av skenheliga djävlar som du, hanna.
Övertydlig ironi och är för övrigt det ängsligaste sättet att värja sig mot andras argument.

Anonym sa...

anonym.... ironi är trots allt snäppet bättre än att bara bli sur, bitter och arg, och vräka ur sig saker utan finess! Så bitter som du verkar, är du säkert bara avundsjuk eller nå't.

Bra att du lärt dig använda begreppet "ängslig", nu gäller det bara för dig att sluta omsätta det i praktiken.

Ha en fortsatt sur dag!

Anonym sa...

Bitter, sur och arg? Komiskt att höra det komma från en person som börjar gorma om att alla intellektuella är förtryckta efter att någon yttrar sin åsikt på en blogg.
I mitt bittra vräkande fick jag åtminstone fram en åsikt, du däremot stod och trampade på stället med hävdad ”finess”.

Lärt mig använda begreppet ”ängslig”? Tycker du att det är ett svårt ord, kanske? Behöver jag förklara det för dig?
Är man inte ängsligare när man måste ta allt i livet så korrekt som du gör?

Ha en bra dag!

Dumdjävel.

Anonym sa...

Hanna, ordet "ängslig" är en synonym till bland annat "nervös" och "orolig".

Nu har du också lärt dig det! :)

Anonym sa...

Framför allt: Låt Dramaten och alla andra kulturinstitutioner bära sina egna kostnader. Den publik som vill ha vara betalar, vi andar slipper. Samma med konstnärslöner och annat trams.