tisdag 21 augusti 2007

Vintedge

Mina vänner på Stadsmissionen hälsar, Alex. Beklagade samtidigt att du är dyslektiker. Jag sa att dyslektiker ofta är intelligentare än andra.Fast det inte syns utanpå.

Aftonbladet tipsar om hur man ser på folk om de är intelligenta. Jag ligger rätt dåligt till. Är för kort. Carl Bildt är mångmiljonär - och 192 lång. Byst. Dominika har 145 i IQ och stor byst. Bruna ögon. Lost. Blåögda Sharon Stone har 154 i IQ. Vegetarianer kommer in på Harvard. Inte jag. Tror jag.

Ta nu hand om en katt istället för att bära runt svärmors fula hundrulle. Harry eller Rupert skulle trivas på Östermalm.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Låna ut dem till Calle. Han vill bygga mediehus. Med sådana kattnamn kan han leka att han är Harry Hjörnes och Rupert Murdochs enväldiga husse. Och säga att han står i daglig kontakt med dem när Dagens Media ringer.

Anonym sa...

nej alltså, han skämtade. han vet hur det stavas.

Anonym sa...

Du borde. Börja använda dig av. Andra skiljetecken än. Punkt.

Anonym sa...

Har läst igenom din blogg, du skriver väldigt fint!

Anonym sa...

vart ser man statistiken på sin blogg? på blogspot alltså, fattar noll.

Anonym sa...

Allan Schulman var uppenbarligen en fin pappa och äkta man, men jag gillade hans yrkesinsats, som Frukostklubben och Hylands hörna. När man kollar i SVT:s eminenta arkiv blir man tårögd, så bra var det.

Anonym sa...

Dyslexi eller alexi är bara charmigt.
Jag hade en arbetskamrat som "led" av åkomman.
Vi tyckte det var roligt och skrattade hejdlöst åt allt som kunde bli tokigt och feltolkas. Utan minsta elakhet.
Han var en briljant talare, en av de bästa alla kategorier. Dessutom var han ödmjuk och empatisk.

Anonym sa...

Jag vet inte vilka Harry eller Rupert är. Barn mår bra av att växa upp med djur, om de är empatiska från grunden och lär sig att värdera både människor och djur utan beräknelse.

På något sätt känns din Alex som en man som inte kan ta ansvar för ett djur. Jo, om det är en hund som han kan vara "hundägare" till, få synas, hålla i kopplet, bli bekräftad igenom.

Jag tror inte att en självständig katt passar honom. En katt som kommer fram för att bli kelad med när den vill. En person som behöver mycket bekräftelse har nog svårt med kattens självständiga natur. Eller avundas den. För vem skulle inte vilja vara en hemlighetsfull katt? En kisse som inte är beroende av sin ägare. Det är väl därför din son tror att det inte finns några sommarkatter. Det man inte ser behöver man inte känna empati för. Det ger mig vemod. Man kan inte raljera över en katt. Därför finns den inte i alla världar.

Anonym sa...

Hej Lisette.
Hur kommer det sig att du kallar Alexander för(Alex) när du inte benämner Carl Johan som (Calle)?

Anonym sa...

Har precis läst igenom din blogg, fastnade särskilt vid inlägget "Knoände" från den 17 aug. Så otroligt välskrivet, fint. Jag blev lite tårögd..

Anonym sa...

Om man är dyslektiker och skelögd hur hög IQ har man inte då!.....

Anonym sa...

Jag har 154 i IQ men inte är det något speciellt med mig inte.

Anonym sa...

Dansk tandlæge i Malmö. Du er simpelthen bare et lunt menneske - som man siger på dansk. Pragtfuld aftenlæsning. Tak

Anonym sa...

Nej, tyvärr. Dyslektiker är inte intelligentare än andra. Det är en fördom. Och måste jag välja så skulle jag nästan satsa mina slantar på att det är tvärtom. Det stämmer iallafall på mina dyslektiska vänner. De är väldigt snälla, men om man får vara ärlig, också mer korkade än vi andra...

Anonym sa...

Lysande blogg detta - det verkar vara en genetisk schulmansk grej det där... Men en och annan bild/foto/illustration skulle inte skada.

Anonym sa...

Har Alex dyslexi eller är han ironisk. Det är frågan. Min röst gick till ironisk.

Anonym sa...

Jag har läst din blogg ett tag nu, den är bra. Jag vill dock komma med ett tips (som du inte har bett om och antagligen inte vill ha och som jag själv skulle bli skitsur för; men ändå!). Tänk efter ibland innan du skriver kommatecken. Inte i det här inlägget men i många andra. Förlåt.