torsdag 16 augusti 2007

Stureplans elaka styvmor

Jag är Stureplans elaka styvmor. Glädjande ser jag med era kommentarer att Svampen inte är centrum på jorden. Jorden befolkas också av r'tt många ondsinta Alex-antagonister. Det kan han behöva. Han överlever. Gör Stureplan det?

Återkommen från Universitet har nostalgin övergått i kramp. Det har inte hänt nånting där ute, tror jag. Samma glashus med fula korridorer. Samma nästan "etniska" kategorier. Välfriserade jurister, (var själv en sån i vit blus och kilt), flanellrutiga naturvetare - och lika bleksiktiga humanister. Dit hör jag nu. Unga och bleksiktiga. Förr i världen hade fattiga studenter lungsot. Inte idag, men ser likadana ut. Väldigt unga. Födda 1988. Och nyfikna på världshistoriens mest slagkraftiga samhällsidéer. Jag tror att vi kommer att få ett meningsfyllt utbyte. Men varför har inte humanister läppstift och snygga skor?

Generalisering? Har det medfött.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, mycket rolig läsning! Generaliseringar sparar tid, mycket bra!

Victor sa...

Jag tror på den här bloggen. Kommer fortsätta läsa!

Anonym sa...

Positivt överraskad av din blogg faktiskt! keep it up :)

Anonym sa...

Haha - generaliseringar behöver man - hur ska man annars kunna fnysa och tycka man e bättre själv! Tror idén om hur det ska vara inom vissa genrer gör att det är så stereotypt indelat - många gör ALLT i den åldern ff för att passa in - en del fortsätter så hela livet - skrämmande!

Anonym sa...

Grym blogg! Ditt sätt att uttrycka dig på är exceptionellt! Roligt att läsa

Anonym sa...

Du ville veta vilka vi är...Vi som kommenterar.
Jag är kvinna, 40. FIlmregissör från Skåne. Bosatt i Stockholm.

Anonym sa...

Undrar också varför humanister på många univeristet måste se ut som att de stickar sina kläder i halm och äter knäckebröd alla målen. Själv är jag också humanist, jobbar på humaniora institutionen faktiskt, men har tonat och klippt hår, klackar på skorna samt kavaj. Inte så poppis bland blek-ansikterna...

Anonym sa...

Och jag är kvinna, 54 år, kör buss i Stockholms innerstad. Gillar din blogg, tycker du är modig.

Anonym sa...

Åh snälla sluta skriva så löjligt pretantiöst. Med korta "ironiska" meningar. Så här. Ja vad häftigt. Det kanske är medfött. Att skriva så där. Finurligt.

Anonym sa...

Och jag, ännu en kvinna, är strax under 30 och jobbar med affärsutveckling på SJ; bosatt i Stockholm sen snart två år. Har aldrig läst på Stockholms universitet, ska bli intressant att läsa om dina upplevelser och föresläsningar.

Anonym sa...

Jag är också kvinna, 50 1/2 år. Född o uppvuxen i Sthlm. Har aldrig riktigt "pluggat" på Universitetet, men gick en "datakurs för arbetslösa kvinnor" där, för 10 år sen.Hoppas det går bra för dig där! (ska följa dig med spänning via bloggen) Hittade dig via dina svärdöttrar.

Anonym sa...

Du skriver fantastiskt bra.

http://insideinformation.blogg.se

Anonym sa...

Underbart.

Anonym sa...

Väldigt unga ja, stämmer bra. Jag känner mig uråldrig med mina 30 år på nacken. För att inte tala om att jag har tre barn, herregud... Överallt är jag fullkomligt normal, men på SU är jag udda som få.
På onsdag börjar min sjätte termin på juristlinjen och jag vet fortfarande inte vad jag ska inrikta mig på. Några förslag?

Schulmeister sa...

Själv tyckte jag Allmän rättslära var mest intressant. Varför rätt är rätt och fel är fel. Och vad vi grundar uppfattningen på. Inte så lätt att slå mynt av , dock. Inte en rekommendation, alltså. Men av pur intresse...

Anonym sa...

Allmän rättslära var det ABSOLUT värsta jag någonsin läst, tätt följt av Rättshistoria. Fy, fy, fy... Vem fattade egentligen vad begreppsjurisprudence var? Och vem fattade vad den galna danska professorn sa? Annars, kul blog... ...och lycka till... Du blir säkert också uppköpt snart och kan tjäna en hacka. Det skulle vara kul om det var expressen.

HELLOSAILOR sa...

Jag är humanist och har ca 40 par skor. Ibland har jag rött läppstift men oftast läppglans.
Fast du har nog rätt, det är sällan man ser det.

Anonym sa...

du är så underbar att jag överväger att gifta mig med carl johan för att få dig som svärmor!!

p0pe , 33 yrs, Sweden sa...

Hej och tack för kul och välkommen blog. Apropå (1 el.2 p?)humanister som är födda - 88. MAN KAN INTE TILLGODOGÖRA SIG STORSLAGET/BANBRYTANDE FÖRFATTARSKAP NÄR MAN ÄR 18. Sorry...Själv troddee jag i den åldern att jag skulle bli en ny Sartre och försökte leva som han gjorde (supa, meskalin, aldrig sova, skriva skriva skriva etc.) och vad blev det av det? Jo, jag kommenterar en medelålders kvinnas blog ;) Hehe...

Anonym sa...

Hehe, jag påbörjade kulturarbetarstudier som artonåring i mitten av åttiotalet och där var det palestinasjalar, näbbstövlar och skepparkrans som gällde. Jag kom i kortkort och page, inte helt överens där med utseendeidealet. Blev tyvärr inte långlivad där heller. Ingen lungsotsvarning på mig heller, snarare Rubensvarning. ;-)

Jag? Trettionio år, mamma till tre pojkar (som du) varav en är gravt funktionshindrad, läst en massa humaniora och en del pedagogik. Hade jag fått välja en gång till hade jag läst exakt allt jag velat och struntat i mammas förmaningar om att det måste gå att använda. Allt går att använda om man bara vill. *övertygad* Men visst har min inställning till livet, från svart och vitt till en himla stor gråskala förändrats med åldern. Tror dom kommer att få en hel del bra input av dej som något mer erfaren. Ha det!

Anonym sa...

Generaliseringar sparar tid...

http://store.theonion.com/stereotypes-are-a-real-time-saver-p-80.html

Anonym sa...

lärarstudenter har väldigt fina skor. och gärna läppstift. och allt som är fint.