söndag 26 augusti 2007

Runar och censuren.

Bryr mig inte särskilt om Runar. Men däremot vad en fd statsminister och en skönsångare anser sig ha rätt att uttrycka i media. Ingen har bett dem solidarísera sig med Runar, vad jag vet. Är också rätt undrande i vad som de tycker legitimera sitt förakt. Och vad som faktiskt är skadligt i tillvaron.

En stor bankdirektör i Skåne skanderade under en middag en gång om hur förfärligt det var att barnen (då!) läste en bön under morgonsamlingen. Han skulle minsann ta i saken. För mig ter det sig rätt oskyldigt jämfört med mycket annat, som det kanske är viktigare att "ta i".

Om censur funderar jag bara lite kring om samhället - alltså vi alla - bör markera någon sorts hållning. Och i så fall var. Men censur är det inte politiskt korrekt att tala om. Det är fult, jag vet. Men man kunde ju tänka sig att våra statliga institutioner, skolan t ex, hade rätt och möjlighet att markera / informera om vad den helt dominerande majoriteten av människor i vår kultursfär är överens om. Eller? Kanske gör den det.

Olika böjelser har vi allihop. Men skall alla bejakas eller uppmuntras? Det var bara det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

T�nkv�rt...OCH sv�rt!
///Elvina

Z sa...

Lisette
Tack! Väl rutet.

Även vi som har böjelsen religion behöver en del av kultursfären.