måndag 20 augusti 2007

Jag vill ha en händig man

Hur hittar man en tv-kanal? Hur kan en kanal bara försvinna? Gå upp i grå tystnad.

I en lovvärd ansträngning att inte se på en massa skräp valde jag bort alla kanaler utom 1,2 och 4 för ett år sedan. Jag slipper därmed en ohygglig massa smörja. Och en del bra också, förstås. Jag tycker att jag har klarat mig bra och inte förlorat något direkt omistligt. Men nu vägrar också 4:an att visa sig och det är tomt. Tekniske sonen Niklas suckar i telefonen och säger att det är alldeles för svårt för mig att leta fram den. Och han har tyvärr inte tid. Han har alldeles rätt. Alex har aldrig lyckats med en enda teknisk manöver och är alltså helt oanvändbar. Carl Johan härmar sin storebror och avstår sedan länge från alla försök. De är inga händiga män, precis. Så vad gör jag nu. Vem ska jag ringa? Vem ska jag fråga? Hjälp!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tips: kolla vad det är för modell på din TV, gå in på nätet och ladda ner en manual och leta rätt på hur man ställer in kanaler. Vissa apparater har väldigt krångliga kanalinställningsmetoder, men med rätt manual och med lite koncentration bör det gå. Om du klarar det kommer du att bli väldigt nöjd med dig själv.

Anonym sa...

Käre fröken Schulman! Går det inte lika bra med en händig kvinna :-) Isåfall kan jag hjälpa till.
MVH/ L

Anonym sa...

Med tanke på att två av dina söner har lett ett TV-program som handlade om just tekniska prylar och installationer låter det föga trovärdigt att dom inte ens kan ställa in kanalerna på sin mors TV. Ta dom i örat och be dom göra ett försök!

Om det inte lyckas får du gå in i TV-menyn och välja manuell kanalisntällning. Det kommer säkert stå instruktioner på TV:n om den är inhandlad på 80-talet.

Själv är bäste dräng eller vad det heter, jag är inte lika välartikulerad som du sägs vara (vet ej vem som avgör det) så du får ta detta inlägg med en nypa salt.

Mvh Erik

Anonym sa...

Underbar blogg. Läser med nöje var dag. Undrar dock idag, om det inte är dom två först publicerade kommentarerna som är bäst? Måhända skrivna av Schulmeister själv?

Lycka till med kanalen. (hade du haft den, hade reklamen föreslagit nytt inköp via onämnd kedja med installation och allt). Jag är dock övertygad om att ditt intellekt avhjälper denna kris åt dig.

Anonym sa...

Per Gessle!

Anonym sa...

Jag tycker att du ska kontakta din Tv-handlare. Om han/hon inte kan hjälpa dig så kan du kanske ringa det företag som har snickrat ihop Tv-apparaten, om dom har en kundtjänst så kan de säkert hjälpa dig. Själv har jag en lillasyster som hjälper mig när det är tvtrassel.
Hon säger att man klickar på menu-knappen på fjärrkontrollen och sen letar efter ett alternativ som heter kanalinställningar, sen gör du en ny kanalsökning, så kanske fyran ploppar upp igen. Hoppas det ordnar sig!

ostajlat sa...

Har du någon form av digital-box, så kanske en sökning på den vore värt att testa?
Eller bara stänga av den och sätta på den igen?

Brukar ju funka med datorer som tappat något litet som är bra att ha. ;-)

Anonym sa...

Katrin fixar säkert till det hela på nolltid!

Anonym sa...

Ställa in Tv och videokanaler är en sådan fridfull och renande sysselsättning.

När jag hamnat i det totala stresstaket suddar jag ut samtliga kanaler och ställer sedan in dem manuellt en efter en. Fullständig koncentration och lugn råder.
När inställningarna är sparade, döpta och på plats kan jag somna, helt nytvätttad i hjärnan.

Man ska vara ensam, man ska ha en stor kanna te, man ska ha telefonen avstängd.

Det är alltså ingen svårighet att ställa in dessa kanaler.
Alla har helt enkelt för bråttom.
Därför misslyckas många och sedan är ryktet om det "omöjliga" en sanning som förlamar.

Anonym sa...

Anonym ovanför mig hånar oss! Jag är i din ålder Lisett och blir också vansinnig på digitalbox och inställningar. Har bara 1,2 och 4, för jag hinner inte ta del av allt blajutbud som finns på 200 kanaler till. Men att ställa in kanalerna. Herregud. Plötsligt var de bara där av en slump. Nästa gång tar jag hit en TV-reparatör.
Kan det vara åldern? Vi fick inte denna teknik med modersmjölken.