onsdag 29 augusti 2007

Jag vill att hon ska dö

Det står en häst utanför affären. Ett jättedjur. Inte en häst, men lika stor som en liten häst. Den står alldeles vid ingången och är inte bunden. Ett monster på Pontonjärgatan, utanför Handlarn - min kvartersbutik. Jag står länge och tittar på avstånd. Den står stilla och är gråspräcklig och grotesk. Jag väntar vidare. Inte i livet skulle jag gå förbi den alldeles nära. Funderar på att ta ett glas vin på Göken under min väntan, men klockan är bara ett. Det går inte. Jag tar en omväg, runt jättehunden, tar tag i armen på en kund och slinker in. Kallsvettig. En ensam dam i butiken - hon står och skvallrar med kassörskan, tar god tid på sig.
Jag: - Är det ditt djur, därute?
Hon: Ja, fin va.
Jag: Den är inte bunden. Den är lös. Den är livsfarlig, dubbelt så stor som jag. Ska den stå där.
Hon: Ja, jag kan inte binda den.
Jag: Varför det?
Hon: Därför att då skulle det vara lättare att stjäla henne.
Jag: Stjäla henne?
Hon: Ja, hon är mycket värdefull.
Jag: Vem skulle vilja stjäla henne? Vi vill slippa henne. Eller hur butikschefen?
Butikschefen: He? Que? No.
Hon: Hon är väldigt snäll.
Jag: Hur ska jag veta det?
Hon: Du kan ju klappa henne.
Jag: Jag vill inte klappa henne. Jag vill att hon ska dö.
Hon: Dö?
Jag: Ja, dö. Eller i varje fall försvinna. För alltid.
Hon: Du är inte klok.
Jag: DU är inte klok!

Jag har fått en dödsfiende på Pontonjärgatan. Det är helt ok. Hon är inte klok.

55 kommentarer:

Anonym sa...

Tjoho! Here we go! Konflikter och förolämpningar!

Anonym sa...

Jahopp så har du också börjat med hatinlägg. Trodde du var en sansad och mer normal människa, men ack så fel man kan ha.

Anonym sa...

Varför var det lättare att stjäla hunden om den var bunden?
Jag måste vara extremt korkad men jag fattar verkligen inte, och jag kommer inte att kunna sova om jag inte får veta varför!!! Suverän blogg, Fru Schulman!

Schulmeister sa...

Säger ju att det fattades något där. Men antagligen menar hon att djuret skulle kunna göra mindre motstånd... om det var kopplat.
Eller något liknande.
Du är inte korkad. Hon var dum och jag har varit bussig som har hittat på en bra förklaring. Huvudsaken är att djuret kommer bort. Det här är verkligen ett hatinlägg. Avskyr hundar rätt ordentligt. Även kopplatde hundar. Lösa monster ska ...

Anonym sa...

Jaha, pojkar, vem av er är det som spökskriver åt mammsen idag då?

Anonym sa...

oh äntligen någon människa som vågar säga emot galna hundägare som tror att deras hund är det sötaste i världen!

Anonym sa...

De största hundarna i Sverige är Irländsk varghund, grå och strävhåriga... helt otroligt snälla. Hör till vinthundarna, som har ett annorlunda och lite mer kattlikt psyke än andra hundar. Klart snällare (genomsnittet) än de flesta småhundar. Näst störst är Granddanoise, som jag inte har haft själv, också snälla så vitt jag vet.

Det är lite tragiskt med hundrädda och hundhatare. Ni kan ju gå i terapi och slippa era problem, men istället håller ni ofta fast i dem som om de var något slags tillgång, en högre moral eller sanning?

Ska inte försvara kvinnan du träffade idag, hon kan ju mycket väl ha varit kocko. Men en väluppfostrad och pålitlig hund är ofta ofarlig när den är lös, eftersom den då inte känner sig trängd utan lätt kan flytta på dig om någon skulle snubbla på den eller så.

Anonym sa...

Nog för att hon inte ska lämna sin hund lös, men du kan nog räkna med att den är snäll om den inte är bunden.

Anonym sa...

Hmm, är det verkligen lämpligt att skaffa en "dödsfiende" som har en så stor hund? Och som hon tydligen också har pli på...

Anonym sa...

Genast blev din blogg mycket mer underhållande.

Anonym sa...

Dåligt att inte uppvisa någon förståelse för din hundrädsla. Man kan ju be om ursäkt eller liknande...

Anonym sa...

Hahahaha, jag förstår inte alla överseriösa kommentarer, själv läste jag ett mycket ROLIGT inlägg av fru schul.
Dock finns det dem som säger att mitt sinne för humor inte är det bästa :/

Anonym sa...

Men för guds skull. Det spelar ingen roll vad det är för ras och hur snäll den är.
Om kärringen var så rädd för att hunden skulle bli stulen så skulle hon inte ha med den till affären.
Okopplade hundar i stan borde omhändertas.

Nej, jag är varken hundhatare eller hundrädd (tvärtom).

Gnagare sa...

Går du sju (7) kvarter för att komma till din "kvartersbutik"?

Anonym sa...

Hundar behövs i innerstan lika mycket som en fisk behöver en cykel.

Blogg Mauritz sa...

Det är väl extremt logiskt att det är lättare att stjäla hunden om den har koppel på sig. Då kan man ta tag i kopplet och gå iväg med hunden. Hur gör man annars? Bär iväg ponnyn? Eller lockar den med färskt bebiskött?

Anonym sa...

Vilket skit. Solman skriver tva bloggar. Hittade nyss hans egen blogg, och nu detta...samma sak! Varfor????

Lotta sa...

Jag trodde i mitt stilla sinne att det var lag på att ha hundar kopplade?
Och det är något riktigt sjukt med hundägare som är så negativa och ilskna mot folk som har respekt för djur de inte känner.

Anonym sa...

hahaha sköning!

Anonym sa...

Är hundägare själv. 2 stycken stora ! vita isbjörnar. Snälla som får. Men DET! vet ju inte omgivningen, så det skulle inte falla mig in att ha de lösa... Undrar varför så många människor (allt fler) köper OBEHAGLIGAhundar av raser som bevisligen är till för vakttjänst eller annat genom tidens gång. En av de vanligaste raserna för små gulliga tjejer påmax 50 kg är skrämmande ofta hundar på 35-45kg. Dessutom som "1:a hund". De far ju iväg som kitesurfare eller wakeboardare efter dessa hundar - om hunden (!) vill. Enligt kommunens regler får man inte ha hund lös i tötbebyggt område. Det blir svettiga böter om det skiter sig... men det är ju en KLEN tröst när man ligger på akuten med en stelkrampsspruta i armen och någon som syr i fejset...

Anonym sa...

Det kanske var Caroline Af Ugglas med häst? Hon brukade rida till Ica Karlaplan förr om åren.
Hon vill ju vara Pippi Långstrump;)

Anonym sa...

Hur kan du vara en så elak människa? Hur kan man säga så. Jag hoppas att detta inte stämmer. Tänk om någon sa så om dig, "Hon där, som står där, vi vill att hon ska dö, eller åtminståne försvinna.."
Alla är lika mycket värda!!!!! Även "hundar" som är lösa. Fast man förstår ju att den måste ha gjort dig lite nervös.
Mvh http://bellabuzarn.blogg.se/

Anonym sa...

Spela roll om hund jävel är snäll eller inte?!?!?!
är man hundrädd så är man och hur fan ska hon veta om de är en snäll hund eller inte?!
ska väl inte behöva gå i terapi för att gå o handla?

Anonym sa...

Bellabuzarn:
Mitt liv och psykiska välmående är oändligt mycket mer värda än alla världens hundar. Jag är människa; skapelsens krona. Hundar är bara värda saker för rasbiologiska samlare.
En god hund är en död hund. På en tallrik.

Anonym sa...

Låter för korkat för att vara skrivet av dig ..har din svärdotter ställt upp som vikarie till detta inlägg?

Nej, det måste vara Alex..märkte att det saknades stavfel och svordommar....

Anonym sa...

Nä jag håller helt med dig, hundar ska vara bundna ovasett storlek. de är oftast fula och ser stora och hemska ut. skulle inte gå fram och klappa en hund för att se om han/hon är snäll. inte ens för allt smör i småland.

Anonym sa...

Bra där Alex, skön där. Klockers.

Va, skriva på sin mammas blogg?
Fy skäms!

Anonym sa...

Handlarn är ju svindyr. Har du sett att dom ska öppna Lidl där Netto låg förut? Där kan vi snacka valuta för pengarna..

Men Göken är trevlig. Ska hålla ögonen öppna om jag ser dig där, då kanske jag bjuder dig på ett glas vin.

Anonym sa...

oj jäklar vad det var stake i dig! hihi det var rolig läsning!

Nostalgia sa...

tragiskt med hundägare som anser att människor som är rädda för eller har respekt för deras okopplade älsklingar borde gå i terapi.
man FÅR inte ha hundar okopplade sådär.
punkt slut.

Blue sa...

Hmmm

Jag gillade din blogg, ända tills du önskade livet ur hunden. Skäll ut hundägaren som inte tänker sig för istället, för det ÄR korkat att inte tänka på att det både finns hundrädda och allergiker.

Hundägare och hundälskare själv, men har däremot inte mycket till övers för skrikiga barn exempelvis. Men det innebär inte att jag önskar att ungarna skall dö, önskar däremot att föräldrarna hade lite mer pli på dom för det verkar finnas alltför många förslappade föräldrar med osnutna ungar.

Så varsågod att önska livet ur korkade hundägare, men inte fan är det hundens fel att matte inte fattar.

Korkat uttalande från en i övrigt smart person, och låter som något provocerande som sönerna skulle kunnat skriva. Och det gör mig ledsen att det finns så ignoranta personer, och med det menar jag både dig och hundägaren.

En blogg mindre att läsa pga det inlägget.

Grattis - provokationen lyckades!

Anonym sa...

Människans bästa vän. Knappast...

Anonym sa...

misstänker att det är calle som skriver denna blogg

Anonym sa...

Kanske en grand danois? Men då skulle du inte känna sånt hat då de är ståtliga, vackra och underbara varelser, Apollo of dogs kallas de. Kanske en varghund? Men de är ju så jättesöta ju! Det är dock koppeltvång i Sverige och det bör respekteras.

Anonym sa...

Måste bara säga att vi är fler på nedre Sankt Eriksgatan som är rädda för detta monster till hund (häst).

Anonym sa...

Det är ju intressant hur Alex på något sätt har uppfostrat ditt beteende istället för tvärtom.

Anonym sa...

Anonym kl 22:07: "Nej, det måste vara Alex..märkte att det saknades stavfel och svordommar...."
Vad vet du om stavfel som inte kan stava själv, och än mindre använda interpunktion?

Sen måste jag bara säga att det är jävligt mycket skenheliga kärringar här som förfasar sig över det här inlägget och, ve och fasa, hotar att ALDRIG MER LÄSA! Good riddance, säger jag. Det ska bli skönt att slippa råka på era präktiga kommentarer.

Anonym sa...

Både DU och hundmatte är PUCKON. DU för att du önskade hunden död. Kärringen för att hon har hunden okopplad. Hunden ska stanna hemma när hon går till affären. Det är koppeltvång i Sthlm.
Det var nog en grand danois du mötte. Visst, jycken är svårare att stjäla om den inte har koppel. Hur ska tjuven då få med den?
Men kärringar som önskar hund död har jag ingen respekt för. Good bye. Ska gå och sova i sängen med mina pälsmonsterhundar!

Jonas sa...

Jag håller med dig, såna där jättehundar borde inte avlas...

Godiva sa...

Åh vad jag hatar Sverige och svenskar ibland som har ett så stressat förhållande till hundar. Värst av allt är föräldrar som lär sina ungar att bli hundrädda, det är fan bristande barnuppfostran och ett svek mot ungarna. Jämförbart med att inte lära barn att simma och skrämma dem med att vatten är livsfarligt och om man går för nära vatten kommer man drunkna. Vips fobi och dödsångest. Är man vuxen och hundrädd så har man ett jättespännande kbt-projekt att ta tag i precis som om man är flygrädd eller har ormfobi. Rädslor är till för att bearbetas och övervinnas.

Anonym sa...

Hmmm.... kan ju säga att jag själv har hund och är utbildad hundinstruktör. Men inte fasiken skulle jag ha min hund bunden så nära ingången. Man får ju visa respekt även om JAG vet att MIN hund inte skulle bita någon. Visste ni för övrigt att hundrasen som bitit flest folk är GOLDEN! Just eftersom den finns i många ex och oftast i familjer som EJ sysselsätter den. Det går inte säga att varghunden eller andra raser är snälla. Vilken jäkla hundras som helst kan bli farlig i fel händer. Respekt vill jag sammanfatta allt med. Både ifrån hundägare och hundrädda personer....

Anonym sa...

Helt rätt, Lisette. Jag tycker att man borde behandla lösa hundar precis som Kungsholmens lösa kaniner, det vill säga skjuta av dem med jämna mellanrum.

Tack för en magnifik blogg, för övrigt. Lovar att ta i hand och tacka ordentligt nästa gång jag ser dig på Handlar´n. Tydligen frekventerar vi samma närbutik.

/Anna

Anonym sa...

Lisette - Du är helt underbar!!!

Anonym sa...

Verkligen bra att du konfronterade henne! Det finns inte mycket som gör mig så irriterad som inskränkta hundägare som inte förstår att väldigt väldigt många är livrädda för okopplade bestar.
Funderar på att skaffa en orm, ha den lös på gatan där hundägarna går med sina otäcka djur. "Den är jättesnäll, du kan ju klappa den"

Anonym sa...

Hej Lisette,
Om det var en grand danois...dom är som barn. Behandla dom som vilka ungar som helst (tex som din son alex), du kan ju nästa gång be den gå åt sidan, tala med den, så löser det sig.
Jag har haft en underbar grand danois och har två underbara numera vuxna barn.

Anonym sa...

Nu har man ju fått bekräftat hur det kommer sig att Alex och Calle är som dom är! :-)

//Elvina

Nini sa...

Spelar väl för fan ingen roll om hunden i fråga är snäll som en nyfödd bebis!! Är man hundrädd så är man hundrädd och det är ju knappast så att man kan fråga hunden om den är snäll eller inte!

Jag har en bullterrier som är snällast i världen men det är det ingen som tror på det när alla har missuppfattningen att det är en kamphund.

Det är mitt ansvar som hundägare att se till att hundrädda människor slipper gå omvägar runt oss när vi är ute. Jag har ingen självklar rätt att spritta runt på stan med hunden lös. Det är en självklarhet att man har sin hund kopplad på stan.

Det var helt rätt att du skällde ut tanten!!

Anonym sa...

Upphör aldrig att fascineras av vilka starka känslor - och reaktioner - ämnet "hundar" väcker... Alldeles för många likställer hunden med människan. Av diskussionen här att döma finns det åtminstone en och annan balanserad hundägare här i landet. Det känns skönt!

Anonym sa...

Man går inte runt och berättar för hundägare att man önskar livet ur deras djur, hur självisk och okänslig får man vara egentligen?
Bara för att du inte har mer vett trots dina 100-nånting år än att vara rädd för storväxta fyrbenta.
Man säger inte så, tanten.

Olivia sa...

*skrattar* jag halkade in av misstag här på din blogg o måste säga att det var ett av dom roligaste inläggen jag läst på länge i någons blogg... :D
förstår inte varför man lämna sin hund okopplad dock oavsett hur väluppfostrad den är. tack för att du förlängde mitt liv med ett skratt dock :)

Anonym sa...

Jag förstår att är man hundrädd så blir man nog rädd när man ser en lös hund. Och självklart ska man ha respekt för okända hundar. Men såna där delar av debatten orkar jag egentligen inte ge mig in i.

Däremot måste jag ifrågasätta det som stod i någon av de tidigare kommentarerna: "man måste väl inte gå i terapi för att gå och handla". Många människor är paniskt rädda för spindlar eller ormar, och det är inte ovanligt att de (om de upplever rädslan som alltför jobbig) då försöker komma över denna rädsla. Däremot, om rädslan råkar handla om en hund som är väldigt vanlig i vårt samhälle och som ofta får ta emot många hårda ord även om många faktiskt uppför sig väldigt bra, då finns inte en enda tanke på att försöka övervinna sin rädsla... Varför? Nej, många är inte bara rädda för hundar, de är hundhatare dessutom.

Inte brukar de som är rädda för spindlar/ormar jämt och ständigt påstå att de tycker att dom borde utrotas eller ägna sig åt långa diskussioner där man talar om alla negativa saker som finns (och som inte finns?) när det gäller spindlar/ormar. När det gäller personer med rädsla för spindlar/ormar så är det tydligen mycket lättare att se det som något pga en själv, men när det gäller hundar så skyller man ofta på omgivningen... Så nej, en del saker förstår jag inte, för jag kan inte se någon skillnad i rädsla mellan spindel, orm eller hund.

Anonym sa...

Nu tar jag bort din blogg från min dagliga läsning och undrar samtidigt varför jag trodde att trädet stod längre från den fallna frukten än det visat sig.

Du är tydligen som resten av slammet du lämnat efter dig. Intressant och underhållande till en början, och sen ett ekande tomrum av dumhet.

Anonym sa...

Hahaha! Mamma Skjulman (förlåt, kunde inte låta bli) - gud vad roligt - sade du verkligen till Tanten att du ville Hund skulle dö? Familjen Schulman är galna, hela bunten! :D

Antira sa...

men åh herregud!
såhär är det: hundar ska vara kopplade, hur snälla dom än är. det är en sak om dom springer lösa i ett inhängnat område, men mig veterligen ska man hålla hundar kopplade. det finns fullt av hundrädda människor och hade jag varit det hade jag också sagt till ägaren att koppla hunden. jag hade inte önskat livet ur hunden för hundar är oftast snälla varelse, men det är för mig brist på kunskap och respekt att lämna en hund, stor som liten okopplad.

Anonym sa...

Alla idioter som kommenterar: Det är förbjudet att ha hundar lösa i Stockholms stad. Vill man ha hunden lös är det bara att köpa lite EGEN mark, helst utanför tätbebyggt område. Där är man fri att ha (nästan) vilka djur som helst lösa! Kram!