onsdag 15 augusti 2007

Himla tjat om Carl Johan

Himla tjat om Carl Johan. Han heter så. Och har bestämt sig för något. Något klokt, tror jag. Men jag har uppfattat att han vore välkommen tillbaka på nätet. Han har nog inga planer på att gå in i anonymitet. Han är alldeles oersättlig.

Tack för idag! Vilken dag. Så kul att inskrivningen på universitetetet måste uppskjutas. Nytt försök imorgon. Försökte lära känna er, kommentatorer. Men är inte säker på vilka ni är. Lättare om jag vet mer. Berätta!

För riktighetens skull har jag en son till, som inte söker offentligheten, vilket är klädsamt. Niklas. Hans fru är Ninni, som ni också hittar på nätet. Hos dem finns mina barnbarn. Niklas är garanten för privatlivets helgd. Normal och ännu bättre. Lite lättirriterad och långsint i fotbollssammanhang. Någon att luta sig emot. Inte vingliga som småbröderna.

Vad gäller den juridiska straffbarheten i att vara arg på att bli förbigången i bordskön har jag svårt att se det som en framkomlig väg för kyparens arbetsgivare. Katrin går aldrig mer till Diplomat, dock. Det kan förmodligen Diplomat också leva med.

Någon sa att kultursidor aldrig är särskilt upplysande. Håller med i rätt hög grad. Men inte riktigt. Det blixtrar till emellanåt och man får en ny och oväntad tanke.

Nu går jag ut på stan med Carl Johan. Om han hinner mellan sina hemliga möten.

38 kommentarer:

Anonym sa...

FÖRST!

Anonym sa...

Statsvetare( å idéhistoriker då ´rå) med NOHA master snart klar vid Uppsala, tillika maka, 4 barnsmor, 35 år och bloggare. Förfasades och fnissade över Calles blogg, uppskattar Alex blogg (ibland) hittade just dina barnbarns mors blogg som är mycket trevlig. Började läsa din blogg och fastnade för de rappa kommentarerna och det härliga språket. MER bloggar - MER :)

ettbraliv.wordpress.com är min och min c/o writers lilla hobbyblogg om du vill kika. Men jag privatbloggar också! Det var lite om en av dina läsare!

Emma sa...

har en egen blogg. där kan du lära känna mig=)

Anonym sa...

heeeeeeeeeeeeeeeeej svärmor!!!!!! :o)

Välkommen hit!

kram

Svärdottern Carina V.

Anonym sa...

Då så, ha en trevlig kväll!!

Anonym sa...

Det här kan ju inte Lisette ha skrivit? Börjar en ny mening med "Och"?? det tror jag inte på!
Skrivit de flesta saker som Sören Gyll sagt offentligt i många år och sen en sån här miss.. nene!

Anonym sa...

Roligt!

Anonym sa...

Det är så roligt med gamla regler som inte gäller, och faktiskt aldrig borde gällt. Självklart kan man inleda en mening med och. Och men.

Anonym sa...

Å så e det skillnad på att skriva artikel och skriva blogg - blogg är mer avslappnat!

Anonym sa...

Sa skont med en skribent som underhaller med underbart vacker svenska.

(Sjalv bor jag i USA och har tappat mycket av spraket)

Anonym sa...

Lisette, på Carl Johans blog fick vi se en vacker bild på mor och sån på Alex och Katrins bröllop, jag va inte först med att kommentera hur vacker och go du ser ut och du verkar vara en gudmor man önskar sig. Vi saknar Carl Johans blogg, det känns tomt och tråkigt. Hoppas han har det bra därute!!

Anonym sa...

fixa tillbaka calle!!

Anonym sa...

Vad är kul tur för dig Maam ? Handla på Lindex ?

Okonsten sa...

Underbart och en fröjd för ögat att läsa den här bloggen. Jag Ser fram emot en fin tid tillsammans med dig. Och det är ingen fara. Stalkern inom mig håller sig bara till mindre kompetenta kvinnor. Dem är lättare att fånga. // Linus

Anonym sa...

hur stavas dispens dispans

Anonym sa...

Du "Anonym". Skillnaden mellan språktalibaner och folk som KAN skriva och gör det professionellt är att de sistnämnda kan bryta mot vilka "regler" de vill så länge det är medvetet och tjänar ett stilistiskt syfte. De flesta samtida svenska författare har till exempel inga som helst betänkligheter mot att börja en mening med "och".

Läs "Ett öga rött". En av de stilistiskt sett mest fulländade romaner som skrivits på svenska. Du skulle förmodligen bryta ihop rätt snabbt.

Anonym sa...

Hur kommer det sig att Calle och Alex är AIK:are medan Niklas är inbiten Djurgårdare?

Sebastian Bratt sa...

Alltid kul med duktiga bloggare, gillar ju övriga bloggar från schulmans.

Snart får vi veta om Carl Johan och Alex talang kommer från mor eller far.

Mina pengar ligger på dig :)

www.skrupler.blogspot.com

Anonym sa...

Klart som faen en mening kan börja med och. Den där regeln lärs ut i lekis för det ska bli något sånär styrsel på språket. Men det är klart. Om du saknar all känsla för skriven svenska, vilket förmodligen är fallet, ska du nog hålla fast vid den regeln. Det kan bli sjukt fel om sådana som du försöker frångå regler som dessa.

Anonym sa...

Klart som faen en mening kan börja med och. Den där regeln lärs ut i lekis för det ska bli något sånär styrsel på språket. Men det är klart. Om du saknar all känsla för skriven svenska, vilket förmodligen är fallet, ska du nog hålla fast vid den regeln. Det kan bli sjukt fel om sådana som du försöker frångå regler som dessa.

Anonym sa...

Hrm... jag hyser en stark misstanke att det är Carl-Johan som har valt att ha sin mor som alias... Rätta mig om jag har fel!

Anonym sa...

sjukt tråkig läsning..... :( lägg ner!

Anonym sa...

Mer om mig o de mina hittar du på min blogg: www.metrobloggen.se/svenssonliv
Vi har förresten en sak gemensamt du o jag.. Vi bodde båda på samma gata i uddeholm när jag var liten :)

Anonym sa...

Ser fram emot mer, precis som flera andra av dina kommentatorer. Det bådar gott det här fru Schulman! You go girl!
En liten sak bara... se till att nån Jolt-cola-drickande 22-åring i Iron Maiden t-shirt ordnar så att bloggen hamnar högst upp i ordning när man googlar den. Just nu är det nån typ av tysk managementkonsult som toppar strax före ett gäng andra tyska Schulmeistrar.

Ha en riktigt god natts sömn.

Anonym sa...

Hej kul att du börjat blogga! Jag heter Nathalie, f.88, läser Alex och Katrin och läste Calle innan han lade av. Vilket var riktigt tråkigt, men det var ju upp till honom. Precis som Katrin är jag polska men hyser liiiite mera respekt till den aspekten än vad hon verkar göra (av att döma hennes texter, iaf).
Ska börja plugga historia och nordiska studier med inriktning svenska på universitetet i Gdansk i oktober.
Det var jag, det. Lycka till med bloggen!

Anonym sa...

usch

Anonym sa...

FIXA TILLBAKA CALLE!!!!!

Anonym sa...

I Sigges intervju med Alex fick man intrycket av att han ärvt sin stil och uttrycksförmåga direkt från Sven Stolpe. Det antyddes, eller gick iaf att läsa in i det Sigge rapporterade att Alex sade, att ett led hade hoppats över. Så, inser jag nu, är inte fallet. Däremot kan Alex om han får leva länge och läsa mycket möjligen någon gång komma någonstans i närheten av denna blogg.

Anonym sa...

Korrat:
I Sigges intervju med Alex fick man intrycket att han ärvt sin stil och uttrycksförmåga direkt från Sven Stolpe. Det antyddes, eller gick iaf att läsa in i det Sigge rapporterade att Alex sade, att ett led hade hoppats över. Så, inser jag nu, är inte fallet. Däremot kan Alex om han får leva länge och läsa mycket möjligen någon gång komma någonstans i närheten av denna blogg.

Anonym sa...

Hej mamman! Nu är nästan hela släkten och bloggar. Var inte du TV-hallåa eller något sådant i unga år? Eller så minns jag fel...
Hälsningar
från en jämnårig tant/kvinna/tjej...

Flikkan sa...

Kära fru Schulman!
Självklart finns det undantag som bekräftar regeln angående kultursidorna. Man måste fundera över vem/vilka kultursidorna riktar sig till. Svenskar... Say no more!
Det är ju trots allt så att dina söners bloggar har blivit väldigt lästa av människor runt om i landet. De är underhållande, men detta talar ju inte för en sofistikerad smak! Håller du med?
Ha en skön fortsatt dag!
//Sara
www.flikkanhelgonet.blogspot.com

Anonym sa...

Flisa är jag. Namnet har jag tagit från min hittekatt, som bara var en flisa av en katt när hon kom en kall vinternatt i fjol.
Jag är 43 och ekonom, och knarkar familjen Schulmans bloggar. Tonåringen i mig älskar deras gränslöshet och fnissar nästan alltid förtjust.
Ditt sätt att skriva är underbart, och här på din blogg kommer jag hänga för att läsa allt.

Anonym sa...

mycket intressant blogg. Du höjer värdet på familjen totalt. Undrar nu vad du anser om massa saker?
Vad tycker du om FN? Vem är din favoritförfattare? Finns det någon kompetent politiker i dina ögon?

Vad anser du om det svenska "lagom"?

Hoppas på många intressanta argumentationer.

Anonym sa...

Komiskt, fru schulman (eller kort och gott Tant) tar i så hon kräker och försöker använda så många "stora ord" som det bara är fysiskt möjligt i ett inlägg.

Resultatet av det är riktigt trist inlägg som egentligen inte säger något, det är bara en massa "stora ord".

Nu till det komiska, kommentatorerna har smittats av denna sjuka och gör sitt allra bästa för att framstå som världsvana och "litterata".

Det blir väldigt krystat och bidrar till denna bloggs överlag tråkiga och dammiga stämpel.

En pensionärsblogg!

Ciao

Anonym sa...

Calle!
Det är roligare när du skriver under ditt eget namn. En kul idé med mamsen som bloggar, men tyvärr en idé som borde stannat i skrivbordslådan.

Anonym sa...

Mycket skönt fru Schulmeister! Skönt användande av ord och meningar, en lisa att läsa. Dej lägger jag under favoriter och dina söner hoppas jag hyllar dej med allt dom har, för du bör äras! ;-)

Anonym sa...

Hej Schulmeister,

Det ska bli kul att följa din resa i bloggvärlden - hoppas du är lite uthålligare än C-J.

Skriv nåt om hur dina barn var när de var mindre!

Lycka till!

G.

Anonym sa...

Fint språk.