tisdag 14 augusti 2007

en sent utvecklad sjuåring

"Bäva månde Schulmans, nu är Skugge tillbaka". Vi rister och skakar. Carl Johan (Calle för de flesta) blev så rädd att han lade av. Modern blev så irriterad så hon började. Alex suckade resignerat och sörplade kräftor inför undergången. Klanen är tillintetgjord.

Jag är mamma till grabbarna, och får min hyllning när jag är borta, enligt utsago. Pappa Allan har fått sin in flera inlägg och får rättmätigt fler. Jag är 56 år. Kungsholmen (mindre mondän stadsdel än Calles, Katrins och Alex Östermalm i Stockholm). Gift med Allan i 29 år. Ensam sedan 4. Pojkarna träffar jag ibland i pressen. Oftare på stan och i telefon. Annars lite mitt emellan det mesta. Jurist och journalist.

Alex underlättade idag chevalereskt livet för mig genom att pracka på mig ett alldeles nödvändigt ubs-modem. Sade till den förlägne expediten att det var till en sent utvecklad sjuåring. Jag mumlade nåt om barnbarn och har nu anslutit den till ingen nytta.

Kan man vara mitt emellan? Jag skriver in mig på universitetet imorgon, som vilken nybakad gymnasist som helst. Idéhistoria. Berättelsen om alla stora idéer genom tiderna. Återkommer på temat. Jag har förklarats obehörig, men kommit in på dispans. För gammal antagligen. Sönerna vet det inte, men imorgon bjuder de mig på kräftor.

Det blir inga blöjor eller Diplomat-stämningar från mitt håll. Men behöver Katrin juridisk assistans i sitt anfall på en osmart kypare, så ställer jag upp. Hon är ett förtjusande och oväntat tillskott i familjen. Alex sannolikt äreröriga förkleningar får han stå för själv. Det brukar gå bra. Carl Johan (Calle, alltså) smider planer. Jag bävar mer för dem än för Skugge.
Lisette

42 kommentarer:

Anonym sa...

Nu kör vi, mamma!

Calle

Anonym sa...

Fy fan. det här blir kul"

Alex

Anonym sa...

Klockers

Anonym sa...

Snyggt,

Kul idé. Kör hårt Lisette.

Björn sa...

Det skulle vara intressant att se statcounter nu efter Alex gick ut i radio och sade adressen.

Lycka till och hoppas alla "hatare" håller sig ifrån din blogg.

Björn

Anonym sa...

Bra där! Skön där! Stekers!

Anonym sa...

Du blir ett välkommet tillskott bland bloggarna. Det ska bli spännande att följa din blogg.

Anonym sa...

Välkommen!

Anonym sa...

Fullständigt lysande! Hela bloggen är en veritabel marinad av briljant värdighet! /Pontus Lindberg

Anonym sa...

Lova nu att inte sluta blogga även om något pucko skriver något dumt!

Som mor till ynkryggen Calle borde måste du ju visa gott föredömme! Man ska inte ge upp i första taget.

Kör hårt!

/ Dennis

Anonym sa...

Vad roligt att ha dig här i blogg-världen! lycka till! :D
kraam sandra

Anonym sa...

Du får se till att Katrin ändrar åsikt angående barn. MÅSTE få se korsningen mellan henne och Alex. Jag gillar tjejer med utstående tänder. /Lillfimpen

Anonym sa...

Det stavas faktiskt "dispens" och inte "dispans"...

Anonym sa...

Välkommen ! :)

http://lovisaak.blogg.se

Anonym sa...

Välkommen! Skriv mycket om Calle, vi saknar honom!

Anonym sa...

Välkommen till blogg-världen! Gillar din stil :)

Anonym sa...

En störtskön nyhet! Nu blev jag glad och på allerten igen!

Anonym sa...

Hej och välkomen lilla Mamma. Du verkar likna min egen Mamma vad det gäller tekniska saker. Det gör inget om det blir lite fel, vi förstår ändå.
Jag tror du är ute och far efter att Alex hjälpt dig att köpa ett usb-modem och inget annat.
Vill inte klaga, utan bara berätta att jag ler varmt och igenkännande.
VARMT VÄLKOMMEN TILL BOGG-VÄRLDEN!!

Anonym sa...

Välkommen till bloggvärlden mamma schulman! Kan du inte övertala Carl Johan att komma tillbaks?

Anonym sa...

Hej! Jag tycker det är roligt att du tar upp Skugge! Från det att jag började läsa Schulmanbloggarna, har jag kännt en stark koppling mellan er och Skugge! Jag tycker helt enkelt att Alex, Calle, Katrin och Linda har samma stil! En bra stil som jag gillar! Skall bli spännande att följa även denna blogg! Lycka till!

Anonym sa...

Klockers, stekers, världsklass, bra där, skön där

Anonym sa...

Varför inte die Schulmeisterin?

Unknown sa...

vi saknar calle. Kommer han aldrig tillbaka?

Anonym sa...

boooooooring..ge oss calle tillbaka!

Anonym sa...

Välkommen!

Nu har jag ännu en Schulmanblogg att följa!

Anonym sa...

Hur kommer det sig att du lyckats få en sån elak son som Alex? har du inte lärt honom att man inte ska vara elak mot folk? tänk om någon tonårskille/tjej läser hans blogg och tar efter och börjar mobba folk...har själv blivit mobbad och gillar inte elaka människor.

Anonym sa...

Som jurist, anser du att hovmästaren på Diplomat har grund för sin förtalsstämning?

Anonym sa...

Läckert - du hamnar i favoriter genast! Byggde vidare på statsvetenskapen själv men har även en kand i idåéhistoria - du kommer få en härlig termin men mycket tankar! Välkommen ut bland bloggarna!!

Anonym sa...

grym blogg nu överger jag killarna för damerna schulman, ni vet vad ni kan och skriver bra! både du och katrin har tagit över totalt... väntar med spänning på din fortsatta sejour här...!

Godiva sa...

"dispans" ? Du och Katrin! Hjärtligt välkommen, det ska bli intressant att följa din blogg! Och du, bry dig om inte om alla betterwittrar! Hälsar http://lovelygodiva.blogspot.com

Anonym sa...

Välkommen in i bloggvärlden fru Schulman. Skall bli intreassant att följa din blogg.

Anonym sa...

Ska bli intressant att se vad mamma Schulman har att säga. Men ett mellanrum efter punkt hade varit att föredra.

När får vi en bild på dig föresten? Måste ju se om du är MILF.

Anonym sa...

Kul att du har börjar att blogga! Har dock en anmärkning och undrar varför du inte använder fetstil på calle när du använder fetstil på både alex och katrin i samma mening? Betyder detta att du värdesätter calle mindre än de andra två i familjen?

Anonym sa...

En sak ska Lisette ha helt klart för sig. Skriver hon en massa dumma saker a la Calle & Co blir det till att få på nöten såre visslar om det. Nu tror jag inte det kommer att ske utan jag ser fram mot många tankeväckande och roliga inlägg. Välkommen till bloggosfären !
Poker

Anonym sa...

Men fyfan vad ointressant

Anonym sa...

Vackert Lisette!

Anonym sa...

klockers / Ikaros

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskar ditt sätt att uttrycka dig!
Det börjar verkligen bra det här. Jag tror på dig och att du kommer gå lika långt här i bloggvärlden som du tycks ha gjort med mycket annat här i livet!

Anonym sa...

Hej!
Nån gång kanske jag förstår vad du menar.

Kicki

Anonym sa...

Alex är brutal med rolig, Carl Johan är mest bara galen, Katrin är mest bitter och en liten bitch(dock på ett roligt sätt). Och nu kommer du. Lisette. En skribent är du ju, den första i släkten minsann. Trevligt att få se lite riktiga texter. Glöm inte at läsa bloggen "Att stalka Alex Schulman" Den suger.
Ciao

Anonym sa...

Kungsholmen är en underskattad stadsdel !

Anonym sa...

Det måste vara calle som skriver.. eller?