onsdag 15 augusti 2007

... och vidare på kulturtemat: stor hysteri kring en kvinnlig författare, som namnger älskare och manliga små oförrätter i kulturmaffian. Det har dominerat i en vecka. I alla tidningar. På alla kultursidor. I hela Sverige. På fullaste allvar. Till slut anlitas en litteraturanalytiker, för att dissekera fenomenet. Den djupsinniga slutsatsen är att "människor tycker om att läsa om andra människor". Verkligheten sipprar in i akademin. Och visst är sanningen oftast roligare, rikare, svårare och fylligare än dikten? Men gäller det allt som är sant? Även rena privatangelägenheter och absolut nonsens?

Let´s rock, Alex.

75 kommentarer:

Anonym sa...

Det mest ironiska är att Maja Lundgren i nästan varje intervju gör en utläggning om alla sina "fiender", hur de förföljer henne, hur hon funderat på mord, hur alla helt enkelt bara är emot henne.

Och sedan säger hon att hon inte är paranoid...

Anonym sa...

Gott. Mamma Schulman.

Anonym sa...

ursäkta. men jag är besviken. vart tog Calle vägen?

Frej sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Kläng inte fast vid det förflutna...jag dör av glädje, calles blogg var uderhållande men det här gör mig så glad, ett språk och resonemang i min smak!

Anonym sa...

Detta var nog det tristaste jag har läst på väldigt länge.

Anonym sa...

Ska bli jätteroligt att få läsa denna blogg framöver! Förstår att Calle fick kalla fötter, detta andas ju lite mer klass.

Anastelle sa...

välkommen!

Anonym sa...

lägg av! var är Calle! Katrin och Alex klarar vi oss utan!

Anonym sa...

Vilket underbart tillskott i bloggvärlden!!

Anonym sa...

kkielos.blogspot.com bloggar roligt om det här manligt och kvinnligt.

Hogge sa...

Har du läst boken Lisette? Isf, vad tyckte du om den?

Anonym sa...

VILKEN JÄVLS FITTBLOGG! SKITTRÅKIG

Anonym sa...

Jag älskar alla Schulmans bloggar, dagböcker, eller vad ni nu föredrar att kalla dem.

Da Dec sa...

Litterärt tillskott .. eller blir dominansen för stor nu?

Anonym sa...

tillbaka med calle, palla en kärringfan

Anonym sa...

Detta kan förmodligen bli den snabbast accelererande bloggen någonsin. Från 0 till hundratusen på några timmar. typ.

Anonym sa...

Jag sa iofs att jag aldrig skulle läsa en Schulmans blogg igen, men så välskrivet som detta är måste jag ändå applådera.

/F

Anna sa...

Tjusigt!
Varmt välkommen Mamma Schulman!

Lisa sa...

Detta verkar lovande. Jag ser fram emot att läsa mer av dig!

Anonym sa...

Läsvärd blogg. Favoritmarkerad direkt.

Anonym sa...

Välkommen! Det är ju jättekul att du börjar blogga. Kommer mest ihåg dig från skvallerpressen eller ngt hemma hos reportage. "Den unga vacka med mycket äldre man". Jag var liten då.Hälsa Calle att han är saknad.

Gissa Bilden sa...

Bra. Då kan mamma Schulman också passa på att tävla om en trisslott ju.

Anonym sa...

Faktum är att detta ju är ett par nivåer över de övriga familjemedlemmarnas bloggar. Underbart, men förmodligen kommer den inte att nå en lika stor publik. Calle, Alex och Katrin får ju en massa besökare som VILL läsa om kukar, knulla, fittor och bajs. Och dessa läsare kommer knappast att ens klara sig igenom de första inläggen på din blogg...

Men jag tycker att den har startat helt grymt!!!!!

Anonym sa...

Jag önskar dig välkommen och lycka till i dina åtaganden och munter läsning MEN kan du inte nypa din yngste son i örat och liksom fösa honom tillbaka? Jag saknar honom. Mycket. /Sarah

Anonym sa...

Mycket trevligt, välkommen!

Anonym sa...

Vilken bra blogg :) Jag blir glad av att läsa dina inlägg. De är välskrivna och ganska roliga. Jag måste dock varna dig: många människor som läser dina söners och din värdotters bloggar är ungefär lika intellektuellt utvecklade som en fiskmås. Lyssna iaf inte på det, de pratar säkerligen med bred dialekt och tror att ordet "vart" betyder "blev". Eller ja, du verkar stenhård, så du lär inte må dåligt över det de skriver :)

Anonym sa...

fy fan säger jag bara..

Anonym sa...

1. Bländande stilistik, Lisette! Men att något var passé redan på 50- och 60-talet verkar ju inte bekomma dem som inte var med på den tiden. Du tror väl inte att Alex och Katrin läser annat än kolorerad nutida veckopress? Och Katrin är ju din svär(!)-dotter.

2. Roligt att du börjar samma dag som Boyes angrepp på Sven Stolpe citeras i DN: "En padda är han, en padda förblir han, padda padda padda, bu vad han är för en otäckhet."

3. Ställ om din bloggklocka. Det ser ut som om du bloggar mitt i natten. Bu så otäckt.

Anonym sa...

skall kärring kjolman börjar "blogga" nu oxå...
Tiden är fan ta mig så ur led den kan vara

Anonym sa...

Kan du inte lägga ut lite bilder på dig själv när du var i Alex och Calles ålder?

CATOVENTURE sa...

Gott skrivet!

Anonym sa...

Jättebra bloggat!

Och till din fråga: om det bara är rätt personers privata angelägenheter och nonsens så har det ett värde. Kolla bara hur många (bl a jag) som intresserade sig för Calles minsta toabesök (ja, på riktigt!) under en månads tid. Sedan innebär ju bloggandet att verkligheten blir fiction på något vis, hur mycket vet man aldrig och det är en del av kittlingen....

Anders Sparring sa...

Jag har aldrig sett något växa så fort som antalet profilvyer på din blogg. Det är som ett sånt där experiment man gjorde i kemin, när magistern hällde saltsyra i ett provrör och en stor brun yuccastam stötte upp ur röret sekunden efteråt.
Roligt!
Lycka till.

Anonym sa...

Kör så det ryker. From idag följer jag din blogg varje dag, för den verkar kanon!

Anonym sa...

Underbart språkbruk!

Anonym sa...

Kan bara bli bra.

Anonym sa...

Välkommen ska du vara! Men jag saknar faktiskt Calle :-(

Anonym sa...

WOOW! Du är grym! Lova att strunta i alla skitkommentarer som kommer på köpet med detta fast-food mediet! Du är mer lovande med dina tre första inlägg än nåt annat jag sett!

Anonym sa...

Det blir nog bra det här!

Anonym sa...

Mycket välkommen detta kommer att ge mina dagar ett mycket trevligt tillskott.

Henrik Forsberg sa...

Hej Lisette. Jag har också precis börjat blogga och har lite problem med att få folk att läsa den. jag undrar alltså om vi inte skulle kunna hjälpas åt. Om du lägger ut min addres på din blogg så lägger jag ut din på min blogg. Jag inser ju naturligtvis att jag kommer tjäna mer på det här en du.

Anonym sa...

Vilken hemskans trevlig blogg!

Emma sa...

gott att du börja skriva nu när calle lade av! all heder till dig som fött och uppfostrat dessa två män. haha

Anonym sa...

Snälla medläsare, skulle vi inte kunna hålla god ton åtminstone på en blogg i bloggosfären?

Anonym sa...

Någon påpekade Alex, Calles och Katrins läsares intellekt och begåvning. Jag läser deras bloggar och känner mig både begåvad, smart och intellektuell men det här var jättetrist.

Hoppas Calle börjar blogga igen. Det var något av det absolut roligaste jag har läst och sett.

Förövrigt borde Calle och Alex göra tv igen. Det var väl inte tänkt att "Äntligen high tech" skulle vara ett humorprogram men fasen vad jag skrattade!

Anonym sa...

Hyllar!

Anonym sa...

Grymt! Välkommen mamma schulman.

Anonym sa...

Det känns som att den här bloggen kan fylla tomrummet efter Calle. Jag tror nästan det. Och tack och lov för det, Alex blogg tillfredställer mig inte längre. Under de sista veckorna har den bara fungerat som komplement till Calles blogg.

Anonym sa...

Äntligen! Ska bli jättekul att läsa. Inte för att ditt efternamn är Schulman utan för att du verkar hålla en hög nivå på ditt bloggande.

Anonym sa...

Jag längtar efter Salle. Sjukt roliga, underhållande Salle. Salle som utan tvekan är den mest underhållande bloggaren/krönikören i Sverige just nu. Snälla Mamma Scan kan du inte använda ditt inflytande för att få honom att rätta in sig i ledet och börja blogga igen? SAAALLLE!!! Jag saknar..

Anonym sa...

En ny Sculmanblogg! Vi jublar och kastar hattar!

Anonym sa...

Schulman, sorry!

Anonym sa...

Yawn
Gamlta tanten försöker bli "känd" som sina tragiska söner. ack ack.

Anonym sa...

http://insideinformation.blogg.se

Anonym sa...

ska bli roligt att följa dig

Anonym sa...

Vem är författarinnan?

Anonym sa...

Lisette Schulman...hrrm.
Var inte du rätt snygg en gång i tiden?
Måste kolla upp det.

Anonym sa...

Lägg ner.

Anonym sa...

Skriver du lika roliga fylle inlägg som Calle så visst. Men annars...

Anonym sa...

Hej!

Vilket fin blogg. Angående det fenomen du skriver om verkar det bli liv i luckan såfort en oattraktiv kvinna ( se Carina Rydman) piper upp sig mot gubbarna ( och tanterna) på landets redaktioner. Journalistyrket är fullt av gnällspikar, det är det de flesta får betalt för att vara. Naturligtvis är det sexistiskt, det är det överallt. Man blir kvoterad elelr diskad för sitt kön ibland som på alla andra arbetsplatser. Har man något att säga så kan man med fördel skriva en bok, har man inget att säga som Myggor och vad det nu heter, bör man kanske fundera först . Alla gillar skvaller och därför uppmärksammas boken.

Mvh

Becka sa...

Detta var grymt skrivet!

Anonym sa...

Grymt!

www.bakfull.info

Anonym sa...

Alltså..det här är ju ett skämt. Inte roligt, inte bra, bara blä! Mamman glider på sina söner..patetisk gammal tant!
Ni som tycker att det här är spännande: GET A LIFE!

Anonym sa...

Oxå coolt . Ska bli mej ett sant nöje att följa . Lär ju mej massa nya viktiga ord mä. Bra skrivet! Tack!

Anonym sa...

Välkommen till bloggvärlden Lisette. Hoppas du kommer trivas. Jag tänker åtminstone följa din blogg framöver, har redan lagt den under favoriter.

Ha en fortsatt bra dag! Kram

Anonym sa...

Kram Lisette! Jag tycker du är helhäftig!!!

Anonym sa...

Det här är ju alldeles underbart! Hela familjen samlad för underhållning. Vad alla andra fjantar säger är bara nonsens, go on mom!

Anonym sa...

Jag tror din blogg kommer bli intressant och spännande! Ser fram emot den med förväntan.

Anonym sa...

Sanningen kan vara som du säger både roligare och rikare än dikten. Men "sanningen" måste gestaltas och återges på ett fint och personligt sätt för att bli det.

Anonym sa...

Fint gjort Lisette. Skall följa dig

Anonym sa...

Välkommen !
Jag har lagt The Schulmeister under favoriter, så att jag med en click kan följa dig !
Lycka till !

Anonym sa...

Måste ju säga att du skriver alldeles för överdrivet krystat och ordbajsigt.Och väldigt väldigt tråkigt också men lycka till iaf!

Anonym sa...

skriver fett under på det anonym!

Anonym sa...

Du är lagd bland mina bevakade! Ser fram imot att läsa din blogg! Lycka till!