torsdag 16 augusti 2007

Avklätt

Åker till Knon nu, med ryggraden i familjen: Ädste sonen och barnbarnen - alla tre med en överlägset kry hållning till livet. Knon är sjön vid landet med svart jord, mört, björn i skogen och förrymda laxar. Det blev liksom för upplyst och avklätt i stan. Har en kille (nåja) mitt emot som alltid har fönstren vidöppna och är naken. Åtminstone alldeles nästan naken. Han har ljusrör i taket och står jämt i sitt fönster. Går fram och tillbaka och fram till fönstret igen. Jag har honom i jämnhöjd med TV-skärmen. Det var detsamma förra året. Då åkte jag till Bali och det blev rätt dyrt.

Det är en väldigt vit och slank och mörkhårig man. Det uppträder konstiga skuggor när vita män övat bänkpress. Där framkommer detaljer, som jag inte nödvändigtvis behöver bekanta mig med. Nej, jag åker och hoppas på kyligt väder nästa vecka.

Om utlämning - dikt och sanning - skriver Lena Sundström i dagens Aftonblad. Bra. Läs! Hade gärna skrivit det själv, men är instruerad att hålla mig kort. Annars orkar ingen. Jag vet inte om jag tror på det där. Bra saker får ta tid. Funderingar består av många led och överväganden. Dumheter däremot måste man hålla kort.
Hon talar lite om förlagens och pressens ansvar. Att vilja avslöja folk man är arg på är mänskligt. Men ska det uppmuntras?

Tack också ni, som berättar om er själva. Jag skapar mig långsamt en bild av vem jag talar med.

34 kommentarer:

Anonym sa...

hej lisette. en 25-årig ekonom här från sthlm. keep it up. är dina söner casanovor? är det ledsamt?

Schulmeister sa...

Nej, dom snackar mest. Ledsamt �r det i varje fall inte. L

Anonym sa...

Ha det bra i skogen. Trist att det inte blir nån blogg på ett par dar? Har förstått att ni rj har nån mottagning där.

Schulmeister sa...

Det är knapert, men jag ska försöka. Det bör gå. Men Värmland som framtidsland betraktat lämnar en del i övrigt att önska. Återkommer på det temat.

Anonym sa...

Du får börja med lite bilder och sånt också! Alex och Calle kan säkert visa hur man lägger in filmer.

/33-årig civilekonom, Sthlm

Anonym sa...

lENA suNDSTRÖM ÄR LYSANDE. jAG ÄLSKAR HENNES BOK "SAKER JAG....."

(oops, caps lock).

Läs boken!

Flikkan sa...

Kära fru schulman.
Själv är jag en 23-åring på äventyr från förorten Sundbyberg som väntar mitt första barn om några veckor.
ingen utbildning i ryggen och jobb som säljare i normala fall!
/flikkan

Anonym sa...

Hej Lisette! Jag är tjej, 21år. Du skriver helt otroligt bra. För övrigt är jag hemligt kär i din yngste son och har en stor önskan att kunna uttrycka mig lika bra som dig i framtiden.

Anonym sa...

Ännu en kort presentation: Jessica, 24 år bosatt i Gävle. Vikarierar på hemtjänsten och är för tillfället allmänt uttråkad och sysselsätter mig därför under mina lediga stunder med att läsa andras bloggar :)

Anonym sa...

Hej,
äntligen en blogg med lite substans. Hoppas på dagliga uppdateringar även i framtiden! Och jag som tycker det är en 26 årig revisor bosatt i sthlm. Till skillnad från många andra är jag av det manliga könet.

Anonym sa...

Hade du varit lite yngre så hade icke undertecknad gått ner på knä, vilken fantastisk spåkbehandling!

Leah sa...

Halloj!
Glad värmlänsk tjej, lika gammal som de där fattiga studenterna utan lungsot, som njuter av livet sitter här och läser din blogg. Jag ser verkligen fram emot att få läsa dina kvicktänkta, snabba repliker som allt som oftast är klockrena! Njut av sol och regn (vilket vi i värmland har mycket av bör tilläggas) och en riktigt trevlig helg!
//Leah

Pernilla sa...

Jag �r 33 �r arbetar som l�rare helt utan kall men �lskar mitt liv. Ibland iallafall. Saknar min kollega som s� tydligt och korrekt kunde uttrycka sig. Nu l�ser jag din blogg och l�r av dina formuleringar. Underbart!

Anonym sa...

Ja, din indelning av människor på universitetsområdet utifrån klädsel stämmer. Till vänster när man kommer upp från tunnelbanan, dit går naturvetarna i flanellskjortor. Rakt fram går juristerna och ekonomerna. Och ja, de flesta ser likadana ut.

Anonym sa...

Jag är en 26-årig AT-läkare, har precis gått av mitt pass, ser till min gjädje att du uppdaterat. Vilket njutbart språk, beroendeframkallande!

Anonym sa...

Hej Lisette! Jag är en 16-årig tjej från Sthlm som precis ska börja gymnasiet, inrikting musikal!
Jag tycker sjukt mkt om din och alla de andra Schulman-bloggarna, ni tillför så mkt till internet ;)
Såg faktiskt Calle idag utanför Scandic Anglais, han var jättesnygg i kavaj och blå skjorta :D
Ha det så bra och keep up the good work!

Anonym sa...

Hej Schulmeister,

trevligt att läsa din blogg, du skriver rakryggat. Men samtidigt också med modet att inte vika sig för, varför inte uttrycka sig lite pretentiöst, 'omoralen'. Ibland är det pretentiösa sant, eller hur? Kan du inte berätta om din far Sven Stolpe, ifall du vill alltså. Vore roligt att höra om denne gigant, gärna personligt oxå. Hälsningar, en Humanvetare fr Uppsala

Anonym sa...

Nämen åh!
Jag har fått en ny favorit i familjen Schulman...

Anonym sa...

Jag har också ett ställe vid Knon! Det är inte mycket att göra där dock.. :>

Anonym sa...

http://schulmeister.blogspot.com/ har fler bilder..

Anonym sa...

Såg med ett leende att din blogg redan är citerad på en av dom stora kvällstidningarnas kultursida. Jag ser fram emot att läsa mer.

Anonym sa...

Go Lizette!

Gillade ditt inlägg om svordomar och könsord. Tyvärr använder jag dem i dagligt tal allt för ofta men inte i skrift.
Många har mycket att lära.

Dessutom har vi landortsbor (alltså riktiga lantisar som jag) större utbyte av en vardag som inte bara kretsar kring Stureplan! Tack för det! Och lycka till med studierna!

Anonym sa...

35-årig psykolog. Trebarnspappa och boende i en Stockholmsförort.

Anonym sa...

Helt underbart språk.
Väldigt roande att läsa.
Fortsätt i samma anda!

/Henrik, 23, IT-Konsult.

Anonym sa...

Hej,

jag är en tjej på 29 år som precis påbörjar mitt sista år på juristlinjen här på Stockholms Uni.
Född i Solna, bor nu i Sollentuna med en hopplös sambo och 3 fina kattar.

Tycker du är otroligt inspirerande.
Nyp Calle och Alex i örat från mig :)

Anonym sa...

2-barnsmor från Sandviken.
Jobbar med gravt utvecklingsstörda.

Kram på dig

Brunkullan sa...

Äntligen bloggar mamma Schulman! Annars gillar jag Ninni (jag vet! Hon är baaaaaaara ingift....) bäst....;-)

Min beskrivning:
35-årig 2 barns mor som, enligt din son Alex, står för den del av bloggvärlden som förpestar den...!
Den del som bloggar om familjen i vardagen, inredning, vad vi shoppat under dagen och detaljerade beskrivningar av gårdagens middag;-)


Susanne

Anonym sa...

Ja, mamma Schulman. Jag är en 34 åring som följer familjens bloggar kontinuerligt. Alla har ni olika förtjänster.
Alex är rått rolig, lite väl nedvärderande ibland men kommer undan med det eftersom han bedömer sig själv lika hårt. Hans episoder av mörker och depression borde han däremot ta tag i.
Calle har också ganska bra självdistans, lite orolig för hans vilda leverne är jag, men det är väl sånt som följer med att vara ung och obunden. Saknar honom lite.
Catrin kan jag reta ihjäl mig på ibland, speciellt när hon går igång på ämnet barnfamiljer. Men hon är också rolig och intressant för det mesta.
Och så slutligen du. En välbehövlig motvikt till ungdomens hets och ibland ytliga tänkande.
Stilistiskt säker och med många vardagsfilosfiska betraktelser.
Jag kommer hädanefter ändra ordningsföljd på mitt bloggläsande.
Först Lisette, sedan Alex och sist Catrin.
Jag ser fram mot många trevliga och tankeväckande stunder framför skärmen.
Och du, var inte rädd för att skriva långt.
Vi orkar, det kan du vara säker på!
Hälsningar
Peterpantern

Anonym sa...

superblogg!! Grattis. Lägg in bilder på dig så att folk ser och kanske(???) fattar att det är DU och inte CJ som skriver. Kram från annika

Anonym sa...

Hejsan! Kul att du börjat blogga. Följer alla bloggar i familjen Schulman, helt beroende, mer intressant att läsa era bloggar än FT om man säger så. Min favvo är Ninnis blogg. Hälsa Niclas och barnen. Kram från oss i Filipstad.

Anonym sa...

34 årig tvåbarnsmamma från stockholm. just nu bosatt i melbourne. försöker upprätthålla svenskt familjeliv med två parallella karriärer i 50talssamhälle. saknar mitt stockholm så det skär i hjärtat och läser bloggar för att komma ihåg varför vi lämnade ankdammen. disputerad läkare, postdok i hård universitetsmiljö med alltför få vackra skor.

Anonym sa...

snart 25. Doktorerande tjej, försöker målsöka cancerceller. Lite för internetberoende för mitt eget bästa. Gillar verkligen att läsa dina kloka vardagsbetraktelser. Snygga skor också för den delen...

Anonym sa...

Jaha, det är väl lika bra att presentera sig då...
Är en 31-årig bygnadsigenjör som precis flyttat från innerstan till en närförort. Detta för att min hund ska ha det bättre. Är egenföretagare inom besiktning av bostäder och det går oförskämt bra!
Tycker att det är roligt att du börjat blogga. Missförstå mig rätt, men det kan bli lite väl pubertalt att läsa dina söners bloggar ibland.

Anonym sa...

20-årig tyskastudent av manligt kön här. Trevlig blogg, på min ära! Fortsätt skriv!